Fascia, fascia, fascia…

Hieman selvyyttä(tai epäselvyyttä) lihaskalvo hoitoihin ja eri menetelmiin. Nyt kun lihaskalvojen hoidosta on tullut ”muoti-ilmiö tai buumi” sekä yksi markkinointikeinoista hyvinvointi ja terveyspalveluja tuottaville yrityksille, niin valitettavasti alkaa fasciahoidot, lihaskalvot ja vielä kerran fasciahoidot mennä sekaisin yhdeltä sun toiselta ja luonnollisesti myös tavallisilta palvelunostajilta. Tällä hetkellä lähes kaikki tarjoavat kalvohoitoa mm. käsin, koneilla ja tämän lisäksi vielä fasciajumppaa mm. palloilla ja rullilla. Hierookohan enää kukaan lihaksia?

Lihaskalvohoitoja on ollut jo kautta historian mm. Ida Rolfin kehittämä rolfing 1940- luvulta yhden mainitakseni. Perinteisessä jäsenkorjauksessa on myös osa alueita fascian hoitoon, niinkuin itseasiassa perinteisessä hieronnassakin. Kaikki käsittely mitä teemme vaikuttaa fasciaan, vaikka perus nivelmobilisointi. Itse kävin hieroja/ urheiluhierojakoulun -1990 luvun lopulla ja jo siellä opintoihin kuului lihaskalvohoidot, kuten varmasti yhä nykypäivänäkin luulisin suurimmassa osassa hierojakoulutuksia opetuksen sisältävän ainakin lyhyen osion lihaskalvohierontaa.

Nämä ”perinteiset” lihaskalvomenetelmät kuitenkin poikkeavat enemmän tai vähemmän nykyisin maailmalta tulevista menetelmistä, riippuen hieman mikä tekniikka on kyseessä. Itseasiassa trigger tai akupunktiohoitokin perustuu ainakin osittain fasciahoitoon, kuten kaikki akupunktiota antaneet ovat varmasti tunteneet vastuksen neulaa nostaessa tai pyörittäessä lihaksessa/akupisteessä, mitkä sattumoisin sattuvat olemaan fascioiden kerroksittaisia ”risteyskohtia”.  Tietyissä tekniikoissa käytetään yhä väliaineena voidetta, vahaa ja osassa tekniikoista vältetään nimenomaan liukua ihon ja otteen välillä tulosten saamiseksi. Menetelmän valinta riippuu asiakkaan kokemista ongelmista ja kivuista sekä tärkeimpänä mitä terapeutti käsissään tuntee sekä alkuhaastattelussa ilmi tulleisiin seikkoihin.

Monet kysyvät pystytäänkö sitten oikeasti foamrollereilla ja palloilla rentouttamaan lihaskalvoja ja helpottamaan niistä johtuvia ongelmia. Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, riippuu taas pitkälti millainen ja minkätyyppinen ongelma kalvossa on. Yleensä pystytään hieman tuomaan rentoutta sekä painetta kalvoon ja monessa tapauksessa teho on suurempi kuin pelkän venytyksen. Venytyksiä kuitenkaan väheksymättä. Foamrollereiden ja pallojen ongelma tai oikeastaan haaste on siinä, että se painaa kudoksia yhteen kun pitäisi pikemminkin saada liukua sekä liikettä kudosten välille. Tällöin voi kokeilla eri tekniikkaa, missä esim. pallo pysyy paikalla(iholla) ja keho liikkuu pallon päällä(iho liikkuu pallon mukana). Kuitenkin joissain tapauksissa pelkän paineen tuottaminen ongelma ja kipukohtaan voi riittää laukaisemaan jännityksiä, kuten triggerpistehoidoissa tapahtuu. Tällöin kannattaa etsiä heijasteita. Esimerkiksi polvikivusta kärsivä voi saada ”oman kiputuntemuksen” esille etureidestä, tällöin kannattaa jatkaa painamista, rullailua kunnes heijastekipu häviää. Huomioitava on, että kipukohtaa ei tarvitse saada täysin kivuttomaksi. Jos heijastekipu taas lisääntyy rullailun aikana, eikä ala helpottaa ”omahoidon” aikana tällöin ongelmana voi olla mm. hermon tai kudoksen ärsytystila tai syy voi olla ihan muualla. Tällöin jatkuvaa ärsytystä ei ole syytä jatkaa. Kaiken kaikkiaan rullat, pallot ovat kotikonsteina kokeilemisen arvoisia.

Viimevuosina on alkanut tulemaan yhä enemmän ja enemmän tietoa lihaskalvoista, lihaskalvojen muodostamista lihastoimintaketjuista(meridiaanit), anatomiasta sekä fysiologiasta että yhteyksistä eri sisäelimiin ja niiden toimintahäiriöihin. Sisäelinten toimintahäiriöiden hoidossa ja lihaskalvojen yhteyksistä niihin ovat Italialaiset Stecot tehneet uraa uurtavaa työtä, eikä tätä menetelmää saa sotkea ”tavallisiin” lihaskalvomenetelmiin, vaikka samassa kudoksessa olemmekin. Teoriatausta ja käytännön toteus poikkeaa täysin muista menetelmistä. Stecon fasciamanipulaatiota sisäelinperäisiin toimintahäiriöihin tekevät fasciamanipulaatiossa level 3: suorittaneet terapeutit.

Tämän tarinan opetuksena on: SAMA FASCIA- ERI MENETELMIÄ- ERI VAIKUTUS- ERI TULOKSET

Julkaistu kohteessa Ajankohtaista